A betűtípusok az információk megjelenítésén túl vizuális-esztétikai élményeket is nyújtanak.
Nem is gondolnánk, de érzéseket, hangulatokat tükröznek, sőt képesek befolyásolni, érzelmeket kiváltani, felerősíteni az általuk megjelenített szavak értelmét, jelentését, így üzeneteket közvetíteni, legyen az kimondott vagy kimondatlan.
Egyszóval: a betűtípusoknak is van pszichológiájuk.
A betűknek a márka, vállalkozás arculatában is nagyon fontos szerep jut – hiszen a színek mellett a jellegzetes arculati betűtípusok is képesek a célcsoport előtt felismertetni az adott brandet. Képesek közvetíteni az általa képviselt mögöttes tartalmakat, így meghatározó jelentőséggel bír az, hogy éppen milyen betűtípussal van szedve egy-egy szó, vagy üzenet. Az esztétikus design és a megfelelő üzenetközvetítés (olvashatóság, témához illő) együtt kell, hogy érvényesüljön!
Te melyiket választanád?
Két amerikai kutató egy nagyon érdekes felmérést végzett ezzel kapcsolatban. Az amerikaiak számára fontos Függetlenségi Nyilatkozat kulcsszavait sorakoztatták fel, mint pl. függetlenség, szabadság, demokrácia, igazmondás, egyenlőség, de különböző betűtípusokkal voltak szedve. A felmérés résztvevőinek pedig azt volt a feladatuk, hogy válasszák ki, hogy szerintük az adott szóhoz melyik leginkább illő betűtípus.
Amikor ugyanis olvasunk, akkor abban „bízunk”, hogy az adott betűtípus és az adott szó harmóniában állnak egymással. Amikor ez nem teljesül, vagyis nem érezzük a betűtípus és a szó közötti egységet, harmóniát, akkor az, amit olvasunk, kevésbé hiteles számunkra. Nos, a két kutató által végzett kutatás eredményeképpen az is bebizonyosodott, hogy gyorsabban felismerjük a szót, gyorsabb a feldolgozási folyamat, ha a szó jelentését (hűen) tükrözi az adott betű, amivel írva van.
A demokrácia szónál például a kísérlet résztvevőinek 62%-a egy formális, hagyományos, talpas betűtípust választott a legideálisabbnak. A talpas betűkhöz jellemzően a múlt, hagyomány, tradíciók, örökség, megbízhatóság, stabilitás, minőség jelentések társíthatók. Ezt üzenik. Minden más betűtípus – mondjuk egy lazább, dőltebb – úgymond kevésbé komoly betűtípus meggyengítené mind a szót, mind annak mögöttes tartalmát, éppen ezért nem illik hozzá. Ezzel szemben a szabadság szóhoz éppen egy ilyen típusú font passzol, a résztvevők 45%-a egy ilyen, „szabadabb”, könnyedebb betűtípust választott hozzá. A legmodernebb betűtípust a függetlenség szóhoz társították leginkább a lehetőségek közül.
- Vizuális élmény
- Érzelmi hatással bír
- Üzenetet hordoz
- Bizalmat kelt
Egy weboldalnál pusztán a betűtípus megváltoztatásával, 19 százalékkal csökkenthető a kilépési arány, 24 százalékkal viszont növelhető az egy látogatás során megtekintett oldalak száma.
Lekerekített? Komoly? Bohókás?
Kutatások szerint az emberek jobban kedvelik a lekerekített formákat, mint az éles szögeket bezárókat. Miért? A választ valahol a védelmi ösztönöknél kell keresni. Ha a kis állatokra vagy a babák gömbölyű fejére, nagy kerek szemeire gondolunk, a gondoskodás, a védelem érzését váltja ki belőlünk, hiszen amolyan dédelgetni valóak. A hegyes és szúrós dolgok viszont fenyegetést jelentenek. Ezek az érzések pedig tudat alatt akkor is dolgozik bennünk, ha éppen egy-egy betűtípust látunk.
Ugyanakkor a szögletes betűk a keménységük mellett tartósságot is jeleznek. Ha ezt szeretnénk közvetíteni magunkról, a cégünkről, a termékünkről vagy a szolgáltatásunkról, akkor ez a betűtípus jó választás. Akkor is remekül használható, ha a designba egy kis izgalmat szeretnénk csempészni. Ezzel azonban óvatosan kell bánni, és csak a megfelelő helyen alkalmazni.
Ha viszont a márkánkkal inkább puhaságot, nyugalmat, nőiességet, szépséget, kényelmet akarunk kifejezni, akkor lekerekített betűkre van szükségünk.
A kisbetűs, kis méretű betűből álló szavak általában együttérzést keltenek, de utalhatnak innovációra is. Tehát kisbetűs szövegek jól használhatók olyan cégeknél, melyek gondoskodnak az emberekről, ugyanakkor használhatók olyan márkáknál is, melyek sok új ötlettel állnak elő.
A nagyobb betűk ezzel ellentétben inkább erőt sugároznak. Nem véletlenül használja a BMW, a Nike, a Sony a logójában. Mind nagybetűs logót használnak, hogy hangsúlyozzák erejüket, energiájukat, sikerüket és befolyásukat.
Az ismerős betűtípusok
A kiválasztásnál figyelembe kell venni, hogy nem csak az számít, hogy egy-egy betűtípus melyik családba tartozik, hiszen a célközönségünkre az is hatással van. Fontos kérdés, hogy mennyire ismerős nekik az adott betűtípus.
Az ismerős betűtípusok bizalmat keltenek. Minél többször találkoznak az emberek egy adott betűtípussal, annál jobban megbíznak benne, illetve az üzenetben, amit közvetítenek. Ez az oka annak, hogy bár megszámlálhatatlan betűtípus közül választhatunk, a tervezők majdnem mindig ugyanazon pár típus közül válogatnak.
Mi a helyzet a szokatlan betűtípusoknál? A szöveg sokszor olvashatatlanná válik a nagyon eredeti, szokatlan betűtípusoktól, vagyis nem ajánlott őket hosszú szövegek esetében alkalmazni, inkább egy-egy adott témánál, bizonyos címeknél, rövid hirdetéseknél.
Mi is a legfontosabb egy betűválasztásnál?
Az, a legfontosabb, hogy illeszkedjen a márkánkhoz és a célközönségünkhöz. Ez az első dolog, amit a weboldaladon használ betűtípusok kiválasztásánál meg kell fontolni, mert ezeket fogjuk mindenhol használni. Vagyis nem kizárólag annak kell meghatároznia a betűtípus választás, hogy épp mi a trend, vagy éppen nekünk mi tetszik. A betűtípus választásnál mindig érdemes átgondolni, hogy kikből áll az oldal közönsége. A betűk között akadnak komoly, üzleti jellegű, barátságos, vicces, kézírásos, modern betűk, de, vigyázat, ezek csak bizonyos hangulatú webdesignba illeszthetők bele. Ha egy betűtípus nem megfelelően illeszkedik, illetve nem is illeszkedik, akkor a közönségünk összezavarodik.