A színek tengerében élünk, és számtalan módon kerül a szemünk elé a színek valamennyi árnyalata. Amikor kinyitjuk a szemünk és érzékelünk egy színt, érzelmileg azonnal azonosulunk vele.
Éld át Te is, milyen hangulatot vált ki belőled egy-egy szín! Elégedettséget és végtelen harmóniát élsz át, vagy taszít, kellemetlenül érzed magad?
Miért választjuk épp azt a színt?
Ahogy Goethe fogalmazott: „Semmi nincs belül, semmi nincs kívül, mert ami bent van, az van kint is.”
Nem véletlenül választunk, szeretünk egy adott szín! Nem véletlenül hordunk bizonyos színű ruhákat gyakrabban, mint más színűeket. Nem véletlenül részesítünk a lakberendezésnél is előnyben bizonyos színeket. De, vajon elég ez a saját cégünk, a saját munkánk brandjének kialakításánál? Elég-e az, hogy mi szeretjük, nekünk tetszik az általunk választott szín?
Az évek során több tudós intenzív kutatómunkával tanulmányozta a színek jelenségét és pszichológiai aspektusaikat. Abból indultak ki, hogy a színek fiziológiai érzékelése valamennyi embernél azonos módon történik.
Miért hat mégis minden szín máshogyan minden emberre?
Nos, ez az agyunk ingerfeldolgozó munkájának eredménye. Ennek során a tényleges adatok körülbelül 20 százaléka származik kívülről – vagyis az éppen látható színből –, míg a maradékot,80százalékot az emlékeink és a tanult információink képezik. Az eredmény: amit gyönyörű vagy éppen csúnya színként érzékelünk, az valójában az adott szín belső, személyes leképezése.
- látom
- élvezem
- választom
- tetszik
Privát színskála
Ez azt jelenti, hogy valamennyien magunkban hordunk egyfajta privát színskálát, egy listát, amelyen ott sorakoznak kedvenc és a kevésbé kedvelt színeink. Ez pedig (tudattalanul) abban nyilvánul meg, milyen színekkel vesszük magunkat körül az otthonunkban, vagy milyen színű ruhákat hordunk. Ez a privát színskála sokkal szorosabb összefüggésben áll a személyiségünkkel, mint gondolnánk. Árulkodik rólunk, „üzen a világnak” a belső világunkról, valahogy úgy, ahogyan az írásunk is. A színek iránti szeretetünkből kiderül az is, hogy az élet melyik területén fektetjük be a legtöbb energiát, milyen képességekkel rendelkezünk. De, nem csak a szakemberek, a pszichológusok, terapeuták számára derül ki! Az átlagembernek is, anélkül, hogy ennek tudatában lenne.
Ezért nem mindegy, amikor a saját cégünk arculatátt tervezzük meg, hogy milyen színekkel képviseltetjük magunkat. Egyensúlyt kell találnunk, az általunk választott szín és az általunk a világnak küldendő üzenet között!
Melyik színt érdemes választani az arculattervezésnél?
Nos, így, vagy úgy, de nem tudjuk meghazudtolni magunkat, első körben az általunk kedvelt színeket fogjuk választani. De, utána mindenképpen át kell gondolnunk több mindent is!
- Melyik szín képviseli a céget, vagyis minket a leginkább?
- Melyik szín (vagy színek) képviselik leginkább a termékeinket, a szolgáltatásainkat?
- Kinek szolgáltatunk? (Célközönségünk neme, kora, elhelyezkedése)
- Mit üzenünk majd a színeinkkel?
A mindennapi életben ugyanis mindig társítunk egy vagy több jelentést a színeknek. Ezeknek a társításoknak egy része szokások alapján történik, pl. a fehér a születés, a fekete a halál színe (nálunk, itt az európai kontinensen). De, nem csak ezt jelképezi ez a két szín számunkra, ha már a feketéről és a fehérről van szó. Két ellentétes, de mégis egymást jól kiegészítő színek, sőt akár más színekkel is jól kombinálhatóak, mégsem biztos, hogy a minket képviselnek.
Érdemes tehát minden szempontot figyelembe venni, mielőtt kialakítjuk a brand színeit. Sőt, nem csak maguk a színek választását érdemes jól átgondolni, hanem azok árnyalatait is!